Ylen teemailta käsitteli tänään koulukiusaamista. Aihe on
minulle tärkeä jo ammattinikin puolesta, mutta haluaisin tässä kohtaa laajentaa
näkökulmaa kiusaamiseen yleensä. Lapset kiusaavat toisiaan siellä missä
kohtaavat: päiväkodeissa, kouluissa,
harrastuspaikoissa, leikkipaikoilla, kotikaduilla… Lista on loputon. Lisäksi
myös aikuiset kiusaavat toisiaan.
Opettajat saivat keskustelupaneelissa aika kylmää kyytiä.
Moni koki, etteivät opettajat tee tarpeeksi kiusaamisen estämiseksi. Ryhmädynamiikan
luominen ja yhteisöllisyyteen kasvattaminen ovat mielestäni asioita, joiden
toteutuminen on pitkälti opettajien käsissä. Mutta uskokaa tai älkää, opettajan
ammatti on vaikea ja ajoittain raskas.
Olen viime keväänä tehnyt useita viikkoja kestävän
työajanseurannan. Tulos ei ollut minulle yllätys. Työpäiväni venyvät helposti
kymmenentuntisiksi. Toki iso osa työstä tapahtuu oman kotini seinien
sisäpuolella. Kun moni työläinen viettää ansaittua vapaa-aikaansa, istun
ainakin minä koneeni äärellä töitä tehden. Pitkät lomat kompensoivat työmäärää,
vaikka usein kesäloman alettua olenkin väsymyksestä lähes sekopäinen. Silti
vieläkin haaveilen tulevani paremmaksi opettajaksi.
Hyvän opettajan tulee olla asiantunteva, helposti
lähestyttävä, herkkä lukemaan tilanteita ja oppilaita sekä riittävän vahva puuttumaan
vaikeisiinkin asioihin. Parhaimmillaan auktoriteetti syntyy persoonasta pelon
ilmapiirin sijaan. Omasta nuoruuestani muistan muutaman hienon opettajan. Heitä
kunnioitettiin ja kuunneltiin, heidän mielipiteitään arvostettiin ja heidän
pyyntönsä toteutettiin. Eikä opettajan todella tarvinnut kuin pyytää. Nuo
opettajat ovat edelleen esikuviani.
Muistan, kuinka ala-asteikäisenä haukuimme joitakin
luokkamme hiljaisia poikia. Kadun sitä vieläkin. Parilta aikuisena tapaamaltani
olen pyytänyt anteeksi. Se tuntui vaikealta ja oikealta yhtä aikaa. Vielä nykyisinkin
minun on vaikea liittää ilkeitä tekoja omaan minäkäsitykseeni. Unohdamme
mielellämme sen keitä emme halua olla.
Joku teemaillan keskustelijoita mainitsi, että myös
opettajat saattavat kiusata oppilaitaan. Ahdistuin hetkeksi. Naljailen
mielelläni luokkahuoneessa. Huuomorintajuni on varmasti melko sarkastinen ja
sanon toisinaan näkemykseni suoraan. Entä jos joku ihanista oppilaistani tai
opiskelijoistani on nolostunut, ahdistunut tai kokenut itsensä kiusatuksi? Itsekkäästi olen aina luullut
olevani niin taitava ihmisten kanssa, että osaan lukea tilannetta, ryhmää ja
yksittäisiä oppilaita. Mutta entä jos olenkin erehtynyt?
Nyt kolmekymppisenä tiedän millainen haluan olla. On turha
kiillottaa sädekehäänsä. Puhun varmasti kanssaihmisistäni joskus selän takana
ja aivan varmasti olen loukannut läheisiäni. Epätäydellisenäkin voin kuitenkin
ylpeänä sanoa, että ilkeä ihminen en ole. En siedä ilkeyttä ympärilläni.
Epäoikeudenmukainen kohtelu saa minut surulliseksi, vaikka en siihen itse olisi
ollutkaan osallisena.
Usein ihmiset perustelevat omaa käytöstään sanomalla, että sitä saa mitä tilaa. Epämiellyttävälle tyypille on ok. olla ilkeä tai huonosti käyttäytyvää kohtaan voi itsekin käyttäytyä huonosti. Me aikuiset olemme kuitenkin esimerkkejä itseämme nuoremmille. Miten voin opettajana olettaa, että 15-vuotiaat kohtelevat toisiaan hyvin, jos en siihen itsekään kykene?
Joskus on hirveän vaikeaa olla ystävällinen toiselle. Oman
kokemukseni mukaan se kuitenkin kannattaa. Todella hankalastakin tyypistä voi
paljastua hienoja piirteitä, kunhan ne vain osaa oikein sanoin ja teoin kaivaa
esiin. Yhteisöllisyys ja ryhmädynamiikkaa syntyy vain yksilöistä. Sen jos
onnistuisin omille oppilailleni aidosti opettamaan, en välittäisi yhtään, jos
kukaan ei muistaisi milloin ensimmäinen maailmansota syttyi tai mitä
tulonsiirroilla tarkoitetaan. Koska kun
oikeasti oivaltaa, miksi kannattaa olla hyvä, sen opin osaa ja muistaa niin
koulussa, työpaikalla kuin vaikka tallillakin.
Aurinkoista loppuviikkoa kaikille!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti